SAHABAT SAHABAT MAYA

Sunday, May 24, 2009

ANAK MURIDKU LELAKI LEMBUT...........



Kali ni saya ingin berkongsi cerita mengenai pelajar lelaki lembut.Suatu ketika dulu saya pernah mengajar pelajar lelaki lembut.Saya namakan dia Farhan.Ketika itu beliau berada di Tingkatan Satu.Orangnya memang cantik dan slim.Kalah perempuan.Kerja rumah yang diberi memang kemas dan pelajar ini memang baik.Tapi malangnya beliau selalu diejek dan dipermainkan oleh pelajar-pelajar nakal.Geram juga saya dengan sikap pelajar yng suka mengejek peribadi orang lain.

Saya cukup berhati-hati semasa mengajar tajuk "Adab Menjaga Fitrah Lelaki dan Perempuan".Bukan apa,dikhuatiri beliau menganggap saya pun berfikiran negatif terhadap beliau.Selalu saya nasihatkan pelajar lelaki agar tidak mengejek beliau dan bergaul dengan beliau dengan baik.Semoga dengan cara ini, ia akan membantu beliau untuk sedikit-demi sedikit untuk kembali kepada fitrahnya yang asal.

Tapi,mungkin Farhan tidak tahan diejek,beliau berhenti sekolah.Selepas lebih kurang 3 tahun,saya bertemunya kembali .Terkejut tengok penampliannya yang bermake-up sambil bergelak ketawa dengan seorang lelaki yang lebih berusia darinya.

Kali kedua saya berjumpa lagi dengannya di kedai untuk mebeli sarapan .Beliau masih lagi bersama lelaki tersebut.Kami saling berbalas senyuman dan bertegur sapa.Beritahunya dia dari Kuala Lumpur.Tapi saya ingat ayatnya kepada saya.Dulu lain.Sekarang lain...Saya jawab eh sama je dulu dan sekarang.Saje untuk mengingatkan yang beliau adalah seorang lelaki..Selepas itu saya beredar ke sekolah..

Saya tidak malu untuk mengaku beliau sebagai bekas anak murid saya cuma saya sedih dengan sikap pelajar dan masyarakat yang suka mengejek beliau.Sepatutnya kita membantu beliau kembali kepada asal.Dapat tolong sikit pun tak pelah.Dapat juga pahala.Kalau kita tak dapat menolong beliau,janganlah kita menyumbang kepada kerosakan hidup golongan ini dengan mencaci dan menghina.

Kepada ibu-bapa janganlah didik anak lelaki macam perempuan.Kalau tengok anak dah ada gaya nyah....hantarlah pergi taekwando ker.silat ker.Yang penting banyakkan bedoa untuk kebahagiaan anak dunia dan akhirat.Doanya.

“Robbana hab lana min azwaajina wa zurriyyaatina qurrota a’yun, waja'lna lil mutaqiina imama”

Maksudnya: “Ya Tuhan kami berikanlah kepada kami pasangan dan anak-anak (zuriat) yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang yang bertakwa”


Semoga Allah Taala memberi hidayah kepada Farhan...Amin


2 comments:

muhammad fakhruddin said...

Assalamualaikum ustazah,
saya setuju dengan pendapat ustazah...masyarkat kita ini suka berpandangan negatif atau bersangka buruk,sedangkan hendak mencegahnya tak mahu.Golongan sebegini (termasuklah mat-mat rempit)perlu didekati dan difahami.Bukan dilabel dengan seganas-ganas nama.Makin ganas nama tu,makin menjadi-jadilah mereka.

Pencinta Lelaki said...

Selamat sejahtera ke atas kamu, semoga dirahmati Allah...

Saya adalah salah seorang pelajar yang pernah di ejek 'pondan', bapok, sotong, dan sebagainya semasa zaman persekolahan dulu.

Pernah juga diri ini terasa hati dengan kawan-kawan dan orang lain, namun saya tetap bersabar.

Pernah satu masa, ada satu aktiviti semasa kelas English. 1 group 4-5 orang namun tiada siapa yang sudi menjadi group saya!

Namun, hari ini... saya adalah seorang lelaki, dan akan menjadi lelaki sampai bila-bila.

Syukur doa orang-orang yang menggelarkan saya sebagai pondan, bapok, sotong, tidak dimakbulkan Allah.

Alhamdulillah.

Namun saya berdoa agar Allah menjadikan pasangan saya di syurga nanti, seorang lelaki... Aamin.

Salam Sayang dari Pencinta Lelaki.