SAHABAT SAHABAT MAYA

Friday, March 7, 2008

TULANG MANUSIA



Soalan:

Dahulu saya seorang yang jahat sekarang saya telah insaf dan bertaubat hanya satu soalan yang ingin saya bertanya. Sekarang saya masih menyimpan saki baki tulang manusia bukan Islam. Apakah yang harus saya lakukan pada tulang itu dan bagaimanakah cara saya untuk menebus dosa itu?

Shah, Utara


Jawapan:
Tulang manusia yang telah meninggal dunia, layaknya adalah ditanam bukan disimpan di dalam rumah atau digunakan untuk perkara yang tidak baik. Jika anda telah insaf dari melakukan pekerjaan yang sia-sia dan disukai syaitan itu, maka tanamlah tulang tersebut di tempat anda mengambilnya dahulu. Setelah itu bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenarnya.

Taubat nasuha atau taubat yang sebenarnya itu adalah meninggalkan segala yang tercela dan terlarang serta berazam tidak akan mengulanginya kembali. Tebuslah dosa dengan banyak beribadah kepada Allah, berbuat baik sesama manusia, menjalinkan silaturrahim, serta banyak mengerjakan amalan yang diredhai Allah disamping memperbanyak bermunajat atau berdoa kepada-Nya. Sesungguhnya Allah itu Maha Penerima Taubat dan akan menerima taubat hamba-Nya yang betul-betul ikhlas kepadaNya.

Sumber Asal:http://www.darulnuman.com

No comments: