SAHABAT SAHABAT MAYA

Saturday, July 12, 2008

TERLANJUR BERDOSA

Soalan:

Seorang teman pernah terlanjur. Namun dia tidak ingin terus menerus berbuat dosa. Apakah ada cara-cara tertentu atau doa-doa tertentu supaya lelaki tersebut mahu mengambilnya sebagai isteri yang sah?

Mumong, Brunei

Jawapan:

Langkah awal yang perlu ia lakukan sebelum berdoa agar Allah SWT mempertemukan jodoh dengan yang dihajati iaitu bertaubat kepada Allah SWT dengan taubat Nasuha atau taubat yang sebenarnya. Yang paling penting hentikan segala perbuatan dosa yang dilarang dan dikutuk oleh Allah, kerana perbuatan tersebut menutup segala hajat dan cita-cita kita. Dosa juga menyebabkan doa-doa kita terhalang dikabulkan Allah.

Jika kita telah bertaubat, ketika itu bermohonlah kepada Allah SWT agar dipertemukan jodoh dengan orang yang ditakdirkan-Nya. Jika Allah menghendaki dengan orang yang pernah melakukan dosa dengannya sebagai jodohnya, maka terimalah ketentuan Allah itu sebagai suatu takdir-Nya. Namun jika dipertemukan dengan orang lain, mungkin itulah yang terbaik yang telah Allah tentukan untuknya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui atas segala sesuatu.

Sumber Asal:http://www.darulnuman.com

No comments: