SAHABAT SAHABAT MAYA

Saturday, July 12, 2008

SOLAT DALAM KEADAAN LUMPUH



Soalan:
Bagaimanakah caranya untuk seseorang itu bersolat sambil duduk jika ia mengalami lumpuh di bahagian bawah anggota badannnya?
Mohamed Ommar, Singapura
Jawapan:
Sebagaimana kita ketahui bahawa ibadah solat merupakan ibadah utama dalam Islam, ia merupakan salah satu rukun Islam dan juga merupakan tiang agama. Oleh sebab itu ibadah solat tidak boleh ditinggalkan oleh orang Islam walau dalam keadaan bagaimanapun. Walaupun begitu Islam memberikan rukhsah atau kelonggaran kepada pemeluknya dalam keadaan tertentu seperti dalam peperangan, musafir dan dalam keadaan sakit.

Mengenai solat dalam keadaan sakit dalam sebuah hadis ada dijelaskan. Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
Dari Ali bin Abi Thalib, daripada Rasulullah SAW, baginda bersabda: "Orang yang sakit hendaklah mendirikan solat sambil berdiri jika kuasa dia melakukannya. Jika tidak kuasa bolehlah dia solat sambil duduk, jika tidak berdaya untuk sujud, diisyaratkannya saja dengan kepalanya sehingga dia menjadi sujudnya lebih rendah daripada rukuknya. Jika dia tidak kuasa solat sambil duduk, bolehlah dia solat sambil berbaring di rusuk kanannya dan mengadap ke kiblat. Jika tidak kuasa untuk solat sambil berbaring di rusuk kanannya, bolehlah dia solat sambil menelentang dengan menghalakan kedua-dua kakinya ke kiblat".
Melalui hadis di atas jelaslah bahawa solat sambil duduk dapat dikerjakan menurut kemampuan fizikal kita, cuma bezakan antara sujud dan rukuk dengan melebihkan membungkuk pada ketika rukuk.

Sumber Asal:http://www.darulnuman.com

No comments: