SAHABAT SAHABAT MAYA

Saturday, March 6, 2010

CARA MASUKKAN WIDGET KE DALAM BLOG


Salam.

Banyak juga saya dapat pertanyaan untuk masukkan jam,kalendar dan bermacam lagi widget ke dalam blog .Berikut saya tunjukkan caranya.(Bagi yang dah pandai, sila abaikan).


1) Klik pada bahagian layout.
2) Klik Add a gadget dan seterusnya anda akan dapat paparan seperti dibawah.



4) Klik pada HTML/JavaScipt dan masukkan code yang hendak ditempek dalam ruangan seperti dibawah.Contohnya ,saya telah copy and paste code yang berkaitan dengan kalendar hijrah dari alhabib.Jangan lupa klik Save.



4) Selepas klik Save.anda akan dapat paparan seperti dibawah.


Cuba lihat kalendar hijrah telah terpampang di laman blog saya.(Tapi lepas ni saya akan delete sbb banyak widget ni boleh menyebabkan blog jadi slow.

Selamat Mencuba.

No comments: